torsdag 5 juni 2014

Rabarbersaft med pepparmynta


Vi tar en liten, tillfällig, syrénpaus nu. Istället ska vi prata om två av mina favoritsaker; rabarber och pepparmynta. Av dessa två kan man göra en fantastiskt god saft, hur lätt som helst;

Till varje liter rabarber tar jag 1 dl vatten. Detta kokas samman tills rabarbern har blivit mjuk. En del säger att man ska låta bli att röra runt så mycket i saften medan den kokas så den inte ska bli grumlig. Detta tar jag ingen hänsyn till, tvärt om! Jag vill få ut så mycket som möjligt av smak och färg ur min rabarber. Jag brukar tom mosa ihop allting med en "potatismosare". 


Sedan silar jag saften och kokar upp den på nytt, tillsammans med ca 4-5 dl socker per liter avrunnen saft. Sockermängden kan varieras lite beroende på rabarbern. Späd rabarber behöver oftast inte lika mycket socker, och det är ju även den som ger finast färg och smak. När saften har kokat upp skummar jag av det vita skummet som bildas. 

Medan saften fortfarande är varm lägger jag i några myntablad. Jag använder pepparmynta, jag tycker det blir så frisk eftersmak då, men jag kan tänka mig att vilken sorts mynta som helst fungerar fint. Till en liter saft brukar jag ta kanske 15-20 myntablad, men här får man nog prova sig fram vad man själv tycker om. Jag vill gärna känna myntasmaken ordentligt.


Så får det hela stå och dra i några timmar, eller över natten. Hokus pokus filijokus, världens bästa saft! Man kan, med fördel, servera den med några färska myntablad.  

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar